A kölyökkutyák, akárcsak a kisbabák, életük első időszakában tanulnak a legtöbbet. Különösen igaz ez akkor, amikor egy kiskutyának új környezethez kell alkalmazkodnia, azt kell felfedeznie, ezzel együtt új viselkedésformákat kell megtanulnia. De hogyan tudunk mi, gazdák ebben segíteni nekik?
Az első lépések
Mielőtt bármiféle nevelést, vagy akár kiképzést elkezdene, érdemes először a kölyök érzelmi egészségére fókuszálni. Ez azt jelenti, hogy meg kell teremteni a számára minden szempontból legbiztonságosabb és legnyugodtabb környezetet. Minden kölyökkutya tanításának két alapeleme van, a szoros kapcsolat kiépítése és a megfelelő struktúra megalkotása.
A növekedés időszaka: 8-16 hetes kor
Első cél: a környezet megismerése
Ez az időszak kritikus a szocializáció szempontjából. A kiskutyák ilyenkor tanulják meg, milyen az élet. Kíváncsiak, nyitottak arra, milyen körülöttük a világ, hogyan működnek a dolgok, hogyan néznek ki, milyen hangot adnak, milyen szagok veszik körbe őket. Tehát mielőtt elmerülnének az alapvető engedelmességi feladatok elsajátításában, a kiskutyának meg kell ismernie szűkebb és tágabb környezetét. Arra kell megtanítanunk, hogy a világ szórakoztató, nem pedig félelmetes hely. Ennek érdekében a következőkkel kell megismerkednie:
Környezet: Nem csak az otthoni, de a tágabb környezet megismerése is fontos, beleértve a közlekedési zajokat, a tömegközlekedést, az autós túrákat, a minden korosztályú és típusú járókelőket és más állatokat.
Tevékenységek: A háztartás hétköznapi tevékenységein és az ezzel járó zajokon – porszívó, hajszárító, csengetés, stb. – kívül az állatorvos látogatásait és a különféle vizsgálatokat, kezeléseket, a kozmetikai feladatokat is meg kell ismernie.
Második cél: impulzus-szabályozás
Az első igazi, komoly viselkedési lecke ebben a korban az impulzusok alapvető kontrolljának elsajátítása. Ez sokféle formában kivitelezhető, de a legtöbb gazda az egyszerű utat választja, ez pedig az „ül” parancsszó megtanítása. Ez ahhoz hasonlítható, mint amikor a gyereknek megtanítjuk, hogy az „add ide” helyett azt kell mondani, hogy „kérem szépen”.
Legalább azt el kell érni a kölyöknél, hogy az étkezés előtt leüljön, de ideálisan be lehet építeni ezt a parancsszót akár a játékidőbe is. A gyakorlást már akkor el lehet kezdeni, amikor a kiskutya új otthonába kerül, azaz általában 8 hetes kora körül. Pozitív megerősítés alkalmazásával az egyszerű parancsszó elsajátítása igen gyorsan sikerülhet.
Kinyílik a világ: 16 hetes és 6 hónapos kor között
A kölyök ideálisan beilleszkedett új otthonába, családjába, ismeri annak működését és szabályait. Ilyenkor a legfogékonyabb a tanulnivalók elsajátítására.
Harmadik cél: az udvarias játék
A játék akkor jó, ha önfeledt, de ettől még lehet udvarias. Az a kölyök, amelyik megtanulja ennek szabályait, tudni fogja, mikor kell abbahagyni a játékot, érti az „ereszd” parancsszót, és tudja, hogyan használhatja játék során a fogait.
Ebben az életkorban a kiskutya még fogzik, ezért erős késztetést érez arra, hogy harapjon, rágcsáljon dolgokat. Tehát első körben azt kell megtanulnia, mi az, amivel játszhat, mit harapdálhat, rághat, ha késztetést érez. Tudnia kell, mely játékok rágcsálása szabad, és azt, hogy az emberek keze, lába, ruházata nem rágójáték. Persze ennek megtanítása is időt, türelmet igényel, de semmiképpen sem szabad kényszeríteni a kiskutyát.
Negyedik cél: a szobatisztaság
Persze a szobatisztaságra nevelés hosszú heteken át tartó munkát igényel, az első pillanattól kezdve, ahogy a kölyök a családba kerül. Ám erre a korra már stabilan kell tudnia, hol üríthet, és milyen szabályokat kell betartania.
Ötödik cél: a magányos percek
A kiskutyának meg kell tanulnia, hogy a nap bizonyos időszakában egyedül kell maradnia, és ilyenkor bizony szépen kell viselkednie. Nem ugathat megállás nélkül, nem szedheti szét a lakást unalmában, és nem pisilhet össze mindent. Ehhez a legnagyobb segítség, ha már idejekorán megszokja, hogy egy védett, biztonságos helyen – akár dobozban, akár mobilkennelben – várja ki, amíg a gazdi vagy a családtagok haza nem érnek.
Hatodik cél: behívás
Nagyon fontos, hogy a kölyök, miután megtanulta a saját nevét, megtanulja a „gyere” vagy a „hozzám” parancsot is, azaz a behívást. Ezt akkor a legkönnyebb elsajátítania, ha szeret a gazdához menni, örömet okoz számára a kérés teljesítése.
Hetedik cél: folyamatos impulzus szabályozás
Ez azt jelenti, hogy a kiskutyának tudnia kell kérni. Szépen, leülve kell kérnie az ételt, a játékot, az üdvözlést, figyelmet. Nem ugrálhat fel senkire, nem ugathat vadul azért, hogy bármit elérjen, mert ez a viselkedés nem elfogadható, ráadásul ahogy nő a kutya, úgy lesz egyre zavaróbb.
A felnőtt kor határán: hat hónapos és egyéves kor között
Egyéves korra illik a kutyának elsajátítania az alapvető engedelmesség minden szükséges parancsszavát. Tudnia kell ülni, feküdni, helyben maradni, reagálni a behívásra. Meg kell tanulnia szépen sétálnia laza pórázon, és kérésére elengednie a megfogott játékot, vagy más tárgyat.
Mikor van túl késő a kutya tanításához?
Tanulni soha nem késő, a kutya számára sem. Tény azonban, hogy a későbbi korban elkezdett tanulás során hiányoznak az alapok. Hiányzik a korai szocializáció kiemelten fontos időszaka, azaz az alap építése.
Különösen menyhelyről örökbefogadott kutyáknál fordulhat elő, hogy nem tanulnak meg bízni az emberekben, mert korábbi életükben rossz tapasztalatok érték őket. Az emberek bántották őket, elvették az ételüket, vagy nem adtak nekik eleget enni, folyamatosan és erőszakosan hangúlyozták dominanciájukat, mindez pedig ijesztő volt a kiskutya számára.
Azt a kutyát, amelyik fél az emberektől, nehezebb lesz megtanítani a behívásra, azt pedig, amelyiktől mindig elszedték a játékait, az ételét, az „ereszd” parancsra nem könnyű megtanítani. Persze ez nem azt jelenti, hogy lehetetlen a feladat, pusztán jóval több türelem és idő szükséges hozzá, mint azoknál a kutyáknál, amelyek apró kölyökkoruktól megszokták a tiszta és érthető kommunikációt egy olyan családban, ahol alapvető a bizalom.
Pozitív megerősítéssel bármely korban meg lehet tanítani a kutyáknak elsődlegesen azt, hogy a tanítás és a tanulás lehet móka és örömteli időtöltés. A legtöbb esetben a nem megfelelő viselkedés korrigálható azzal, hogy egy új, kellemesebb viselkedési formát tanít meg a kutyának. Egyszerűen fogalmazva: bármely kutya képes megtanulni, hogy nem szabad ellopni a papucsot és elszaladni vele, hogy szétrághassa, ha az „ereszd” parancsszó teljesítésekor finom jutalomfalatot és sok dicséretet kap.
Természetesen minden kutya más, emiatt mindegyikük számára egyénre szabott nevelés szükséges, ami eltérő ideig tart, míg meg nem tanulja a szükséges dolgokat. De feladni soha nem szabad.