A kölyökkutyák, akárcsak a kisbabák, hihetetlenül sokat tanulnak életük első hónapjaiban, legyen szó akár környyezetük tapasztalásáról, akár az alapvető viselkedési normákról. Mivel minden gazdi a lehető legjobbat szeretné kedvencének, utánajártunk, hogyan lehet számukra megkönnyíteni a tanulás folyamatát.
Mielőtt elkezdené
Mielőtt a közös tanulásba, tanításba kezdene, az első és legfontosabb feladat a mentális és fizikai egészség védelme. Ez azt jelenti, hogy a kölyökkutya számára olyan környezetet kell teremteni, ahol biztonságban érezheti magát.
A kiskutya tanításának két kulcsfontosságú eleme a kapcsolatépítés és a struktúra megalkotása. Ha már megvan a szeretettel és bizalommal teli kötelék kutya és gazdája között, sokkal könnyebben és gyorsabban meg tudja neki tanítani akár az „ereszd”, akár a „lábhoz” parancsot.
8-16 hetes kor között
Cél: a környezet megismerése
A kölyökkutya fejlődésében ez az időszak igencsak kritikus a szocializáció szempontjából. A kiskutya kíváncsi, érdeklődő, meg kell tanulnia, hogyan működik a körülötte levő világ, milyen szagok, hangok, látványok veszik körbe.
Tehát mielőtt bármiféle, az alapvető engedelmességhez tartozó feladatot kezdenének el megtanulni, előbb a környezetét kell megismernie és megszoknia a kölyöknek. Ennek érdekében meg kell ismernie a közlekedési zajokat, a tömegközlekedést, az autózást, több különféle korú, kinézetű, testalkatú, hangmélységű embert, és természetesen más kutyákat. Meg kell tapasztalnia különféle tevékenységeket, beleértve az állatorvosi látogatásokat, valamint a háztartás zajait, például porszívózást, hajszárító hangját.
A cél az, hogy a kiskutya megtanulja, a világ nem egy félelmetes, rémisztő hely.
Cél: Impulzuskontroll
Ebben az életkorban a kölyök számára az első igazi viselkedési tréning az alapvető impulzuskontroll kell, hogy legyen. Ennek érdekében a legtöbb gazdi az ”ül” parancsot tanítja meg. Kicsit olyan ez, mint amikor a baba megtanulja, hogy nem azt kell mondani, hogy „add ide”, hanem azt, hogy „kérem szépen”. Az „ül” parancs tanítását már a kiskutya családba kerülésének pillanatától el lehet kezdeni, lehetőleg a pozitív megerősítést használva. Először például evés előtt leültetve az ebet, később ki lehet tolni ennek a feladatnak a gyakorlását a játékidőbe is.
6 hónapos korig
Ebben az életkorban a kiskutya egyre jobban ismeri már az őt körülvevő világot és termédek dolgot meg is tanult.
Cél: viselkedés játék közben
A kölyökkutyák ebben az életkorban váltják a fogaikat, így erős vágy él bennük a harapdálás, rágás iránt. Ám meg kell tanulniuk, hogyan játsszanak úgy, hogy ne okozzanak fájdalmat sem a gazdának, sem másik kutyának, és tudniuk kell, mit nem szabad megrágniuk, és mi az, amit igen. Tilos rágniuk a gazdi kezdét, ruháit, cipőit, a bútorokat, de bátran rágcsálhatják az erre a célre kijelölt játékokat. Ha a kutya az „ereszd” vagy a „fúj” parancsot már megtanulta, sokkal könnyebb a gazdi feladata.
Cél: a szobatisztaság
Ez a tanulási folyamat akár több héten át is tarthat, de lépésről lépésre haladva a kiskutyának el kell sajátítania a szobatisztaságot, azaz hogy hol szabad és hol nem megengedett ürítenie.
Cél: az egyedüllét
A cél elérni azt, hogy a kiskutya nyugodtan tolerálja az egyedüllétet, azaz elkerüljük a szeparációs szorongást. Ha sikerült dobozhoz vagy mobilkennelhez szoktatni a kölyköt, az nagy segítség lehet ennek a feladatnak az elsajátításában.
Cél: behívás
Minden kutyának meg kell tanulnia, hogy hívásra a gazdához menjen. Hogy ezt a „hozzám”, „ide” vagy „gyere” parancsszavakkal tanítja meg, teljesen egyéni döntés. A lényeg az, hogy hívásra a kölyök azonnal a gazdához menjen.
Cél: Folyamatos impulzuskontroll
Ebben a korban már illik tudnia a kutyának, hogyan kérjen szépen . Ez azt jelenti, hogy leül, mielőtt enni kap, vagy megkapja a kedvenc játékát, leül a séta előtt, amíg ráteszi a gazdi a pórázt. Ha a kutya ugrál, ugat vagy csipked azért, hogy figyelmet kapjon, később sokkal rosszabb lesz a helyzet.
Egy éves korig
Egy éves koráig még sok tanulnivalója van a kutyának, elsősorban olyan viselkedések, amelyre egész életében szüksége lesz.
Cél: alapvető viselkedési formák elsajátítása
Bár ezek az alapok kutyától és környezettől függően is változnak, de midnen esetben magukban kell foglalják a következőket:
- ül, fekszik és marad még zavaró körülmények esetén is
- behívásra azonnal reagál, még akkor is, ha póráz nélkül van
- séta laza pórázon
- tárgyak eleresztése
Mikor van túl későn?
Bár tény, hogy soha nincs későn, és a tanulás egy életen át tartó folyamat, de ha ez a kritikus életkor kimarad az eb életéből a tanulás tekintetében, később nehezebb lesz pótolni az alapokat. Ha a kölyökkutya megtanul nem bízni az emberekben – esetleg azért, mert kiabálnak vele és büntetnek, ellopják az ételét, mindezt azért, hogy dominanciát alakítsanak ki, vagy félelmetes helyzetekbe kényszerítik a kiskutyát -, akkor a későbbiekben a gazdának egy felfelé ívelő harcban lesz része, ha meg szeretné tanítani az alapvető viselkedési normákat.
Azok a kutyák, amelyek félnek az emberektől, sokkal nehezebben mennek oda, ha hívják őket. Azok, akik tartanak attól, hogy ellopják a játékukat, nem fogják kérésére elengedni és ledobni a tárgyakat.
Lehet persze ilyen helyzetekben is haladást elérni, de sokkal könnyebb tanítani azokat a kutyákat, amelyek a bizalom és a tiszta kommunikáció alapjaiból indulnak.
Természetesen pozitív megerősítéssel akármilyen korú kutya tanítható, és meg is fogják szokni, hogy akár szórakoztató is lehet mindez, pusztán hosszabb időt vesz igénybe a folyamat és több türelmet igényel. Legtöbbször a nem elfogadható viselkedés is visszafordítható. Például a kutya nem fog elszalad a gazdi zoknijával, ha megtanulja, hogy amikor ledobja azt, kap egy finom falatot vagy egy izgalmas, klassz kutyajátékot helyette.
Azt azért mindig tartsa észben, hogy minden kutya más és más, így fejlődésük és tanulásuk sem egyforma ütemű. Ráadásul a környezet is nagy mértékben befolyásolja a tanulás ütemét így soha nem szabad egyáshoz hasonlítani az ebeket. Minden apró sikernek együtt kell örülni, és helyén értékelni azt.