A játék soha nem céltalan, nem unaloműző és felesleges időtöltés. A játék a szocializáció és a tanulás elengedhetetlen része, alkotóeleme. A kiskutya a játék során sajátítja el az együttélés alapvető szabályait, majd a későbbiek folyamán a játék segít abban, hogy tanítása könnyű legyen azáltal, hogy élvezetes mind neki, mind gazdájának.
A pici kutyák alighogy lábra állnak, máris elkezdenek egymással játszani. Anyjuk és testvéreik visszajelzéseiből tanulják meg a határokat, a játék során alakul ki a hierarchia az almon belül. Ezek a lebirkózós, harapdálós játékok néha fájdalmasak, de ennek során tanulja meg a kölyök, mikor, milyen helyzetben meddig mehet el. Ugyanezt a visszacsatolást kell a gazdának is alkalmaznia a későbbi játokok során.
A gazda feladata, hogy azokat a viselkedési problémákat jétékosan kezelje, melyek abból erednek, hogy a korai elválasztás miatt a kölyök életéből kimaradtak lépcsőfokok.
Így hát ha azt érzékeli, hogy a kölyöknél a társas kapcsolatok nem megfelelően fejlettek, sok közös játékkal meg tudja neki tanítani a reakciók felismerését és az arra való helyes válaszadást. Mindig tudni kell megéllítani a játékot, ha a kölyök túlzottan izgatottá válik, esetleg egyre vadabbul űzi a játékot. Erősebb harapásnál hatásos lehet az éles feljajdulás, míg ha a kergetőzés válik vaddá, hirtelen álljon meg és forduljon szembe a kölyökkel.
A kölyökkorban megtanult helyzetkezelés sokat segít a kutyáknak felnőttkorukban, hiszen ha megfelelően le tudjék játszani a rangsori vitákat, akkor a helyzet sérülések nélkül vezet megoldáshoz.
Figyelje tehát a kölyök játék közbeni viselkedését, hogyan imitálja a vadészati mozdulatsort, a támadást, a zsákmány elejtését. Figyelje, hogyan reagál a játékaira: rázza és cipeli őket vagy éppen védelmezi? Használja ki ezeket ki nevelésében.
Kutatók bizonyították, hogy a játék úgy az embereknél és a kutyáknál az intelligencia fejlődésében nagy szerepet játszik. Azok a kutyák, amelyek játék nélkül, unalmas környezetben, külső ingerek hatása nélkül nőnek fel, félős, szorongó kutyákkáá válnak, melyek számára a környezet állandü fenyegetést jelent.
Ma már nagyon sok olyan játék kapható, melyekkel a kutya intelligenciája fejleszthető, némely ezek közül komoly trükkök megtanulására, megtanítására is alkalmas. Arra ügyeljen, hogy a játékokat különítse el egymástól. Legyenek olyanok, amelyekkel közösen játszanak, gyakorolnak, ezeket mindig tegye el, ha véget ér a közös mulatság. És legyenek olyanok, melyekkel akkor tud játszani az eb, amikor gazdája nincs a közelben, amikor el kell foglalnia magát valamivel.
Ne feledkezzen meg arról, hogy a játék során adott helyes válaszreakciókat illik jutalamazni, ezzel is elsegítve a bevésődést. Egy jól megválasztott jutalomfalat nagy segítség lehet a közös munka során.
Kölykökkel lehet a legnagyobbat játszani, ők képesek ájulásig űzni kedvelt tevékenységüket. Figyelni kell erre és a család aprajának figyelmét felhívni arra, a kölyöknek sok pihenésre van szüksége. Ha a fentebb említett jutalomfalat elnyeri a kölyök tetszését, érdemes kialakítani a megfelelő lépéseket a feladat elvégzése és a jutalom kivitelezése tekintetében. Ha a kutya visszahozza az eldobott labdát, vagy kérésre elengedi a húzgált rongyot, kajon egy finom falatot.
Érdemes más falatot használni a játékos tanulás és mondjuk a szobatisztaségra nevelés során, a legelőnyösebb pedig, ha a jutalmazást egyéb pozitív megerősítéssel - simogatás, dicsérő szavak – kombinálják.
Előfordulhat, hogy a játék során ijesztő helyzettel szembesül a kölyök. A riadtságot azonnal oldani kell egy kis simogatással, biztató szóval és engedni kell, hogy egy kis – esetleg plusz – játékkal a kutya levezethesse feszültéségét.
A nem erőltetett, túlzásba nem vitt, mind a gazdának, mind a kölyöknek örömet okozó játék során a kutya bizalma gazdájában erősödik, megtanulja a rangsort, de azt is, hogy a gazdi bizony sok öröm és finom falat forrása. A későbbiek során erre a szoros kapcsolatra alapozható minden tanítás, kiképzés, nevelés, hiszen az alapokat úgy szerezte meg az eb, hogy még csak nem is tud róla.