Zavarba ejtően nagy a kínálat a kutyák és macskák számára kínált tápok terén. Ahhoz, hogy biztos legyen, jót vásárol kedvencének, érdemes tíz kérdésnek utánajárni a gyártóval kapcsolatban. Ne habozzon, kérdezzen utána, és ne feledje, a kitérő válaszok mindig gyanúsak!
Ha jót akar, márpedig melyik gazda ne akarna jót, nem mellőzheti a tudást, amit a kérdésekre kapott válaszok biztosítanak. A jó választás kedvence egészségének és jólétének záloga. Ne legyen szégyenlős!
1.Alkalmaz-e a cég olyan állatorvost, akinek szakterülete a táplálkozás?
Az ilyen állatorvos plusz tudással bír az állatok tápanyagszükségleteit illetően, ez pedig elengedhetetlen ahhoz, hogy a táp vagy konzerv összetétele az állat számára ideális legyen. Mivel a kutyának és a macskának eltérőek a tápanyag igényei, sőt, más fajok vagy az ember tápanyag szükségletével sem hasonlítható össze ez, nagyon fontos, hogy megfelelő szakember felügyelje az eledelek összetételét.
2.Van-e a cégnél olyan szakember, aki akár személyesen, akár e-mailben válaszol a kérdésekre?
Fontos, hogy a felmerülő kérdésekre a gazdák választ kapjanak. A legkiválóbb cégek szakembereket alkalmaznak erre a feladatra. A gazdák számára fontos, hogy megbízható, hiteles szakemberektől kapjanak választ.
3.Ki állítja össze az étrendet és milyen adatok alapján?
Talán ez az egyik legfontosabb kérdés. Az állateledel gyártó cégek számára kiemelkedően fontos, hogy jól képzett táplálkozási szakember állítsa össze az eledeleket, attól függetlenül, hogy ez az ember alkalmazott vagy tanácsadó.
4.Milyen módon tesztelik az eledeleket?
Két módja van az állateledelek tesztelésének: a tápanyag analízis és az etetési próba. A tápanyag analízis a leggyakoribb, ilyenkor a táp összetevőit elemzik és összevetik a nemzetközi szabványokkal.
Ezek általában jól mutatnak papíron, de más a helyzet, ha az ízletesség véleményezésére kerül sor „élesben”. A másik megoldás az etetési próba, mely szintén szigorú szabályok szerint felügyelt teszt.
Azt, hogy a cég melyik módszert használja a tápok tesztelésére, meg tudja nézni a csomagoláson.
5.Milyen minőségbiztosítási intézkedéseket alkalmaznak a termékcsalád állandó minőségének megőrzésére?
A minőségellenőrzési intézkedések garantálják az állandó és változatlan minőséget. Ennek során külön vizsgálják a nyers alapanyagokat és a főzés után belekerülő összetevőket, hiszen így nincs keresztszennyeződés. Az alapanyagok szigorú ellenőrzése nagyon fontos a kórokozók vagy allergén szennyeződések kiszűrése miatt. Gondoljon csak bele, mekkora kárt okozhatna, ha egy szójamentes tápba szója szennyeződés kerülne, és azt egy arra allergiás állat fogyasztaná! A nagyobb cégeknél a minőség-ellenőrzés és a termékvisszahívás protokollja nyilvános. Ezek a cégek igen gyakran ellenőrzik termékeiket, különös tekintettel a szennyező anyagokra és mindig megvárják az eredményt a termék kiszállítása előtt.
6.Hol gyártják a terméket?
Abban az esetben, ha más cég termel bizonyos alapanyagokat, főleg amennyiben ez más fajok számára is termel, nagyobb az esély arra, hogy kisebb a kontroll.
Az sem mindegy, honnan származik a hús, amit a táphoz felhasználnak. A nagyobb gyértó cégek általában nagyobb figyelmet fordítanak és nagyobb összegeket áldoznak a minőség ellenőrzésére, és általában saját létesítményekben állítják elő a minőségi alapanyagokat.
7.A nagyközönség számára látogathatók-e ezek a telepek?
Ha a gyártó helyi, megér egy látogatást, de a tápgyártó cégek a világ számos táján állítatják elő termékeiket. A legnagyobb gyártók nem csak egy kontinensen, de a világ számos táján rendelkeznek telepekkel, úgy a termelésre, mint a gyártásra.
8.Betekinthet-e a termék analízisbe, beleértve az emészthetőségi értékekről készült felméréseket?
Ezek az elemzések jóval több információt tartalmaznak, mint amennyi a címkén megjelenik. Ennek oka általában helyhiány, és a legjobb gyártük weboldalukon megosztják a bővebb információkat.
9.Milyen kalóriaértékkel bír egy adott táp adott mennyisége?
Az állat jó kondíciójának megőrzése szempontjából nem felesleges a kérdés. Ha a válasz nem szerepel a csomagoláson, vagy nem lelhető fel a gyártó weboldalán, érdemes egy telefonhívást megereszteni.
10.Milyen kutatásokat végeztek a termékkel kapcsolatban és azokat közzétették-e szakfolyóiratokban?
Az, ha a gyártó ilyen jellegű munkákban részt vett és az eredményeket publikálták is, kifejezett bónuszként tekinthető.